010 318 1302
info@thehuntersclub.nl

Wat is employer branding?

The Hunters Club > Blogs > Wat is employer branding?

Wat is employer branding?

De War for Talent is ondertussen een welbekend begrip voor menig ondernemer en HR-afdeling. Het is alsof je aan het vissen bent in een vijver waarin bijna geen vissen meer zwemmen. Terwijl dit voor jouw toekomstige medewerker(s) juist andersom het geval is, zij hebben genoeg. Juist daarom is het belangrijk om op te vallen in de menigte. Maar hoe doe je dit nu eigenlijk? Employer branding speelt hierin een belangrijke rol. Maar wat is employer branding nu eigenlijk?

Employer branding, in het Nederlands ook wel werkgeversmerk genoemd, is dat wat jouw organisatie interessant en onderscheidend maakt voor potentiële medewerkers én voor je huidige medewerkers. Met de juiste employer branding weet je met je bedrijf een voorkeurspositie te krijgen en te behouden in de mindset van zowel je huidige medewerker als bij mogelijk nieuw talent. Daarbij blijkt ook nog eens dat wanneer jouw employer branding goed is ontwikkeld, je ook veel gemakkelijker de juiste mensen aantrekt.

Extern winnen is intern beginnen

Employer branding moet geen doel op zich zijn, maar het is een middel dat je in staat stelt om huidige medewerkers te binden, boeien, betrekken én potentiële medewerkers te werven. Je medewerkers zijn essentieel in het behalen van de bedrijfsdoelstellingen.

Veel organisaties denken, onterecht, dat employer branding vooral draait om externe communicatie waarin de boodschap wordt overgebracht dat de organisatie een goede werkgever is, maar het gaat er bij employer branding juist om een goede werkgever te zijn. Vertel met je employer branding wat jouw organisatie bijzonder maakt en waarmee jullie je onderscheiden. Het is wel van cruciaal belang dat de externe boodschap aansluit bij de interne situatie. Ofwel, extern winnen is intern beginnen.

Het startpunt om kandidaten aan te trekken is door chemie te creëren die iemand voelt met de organisatie. Het gaat om het samenspel van de identiteit, de kernwaarden, het imago en het werkgevers verhaal. In een krappe arbeidsmarkt kun je niet enkel een baan verkopen door middel van arbeidsvoorwaarden. Hierbij is de cultuur die je uitstraalt het verschil dat jij kunt maken ten opzichte van de concurrentie. Cultuur is meer dan alleen de sfeer. Cultuur komt terug in de taal van de organisatie. Is deze jong, informeel of juist wat formeler? Maar ook onderdelen als de symbolen/symboliek die bedrijven gebruiken en de onderlinge normen en waarden binnen de organisatie spelen hierin een rol. Wat jij naar de buitenwereld communiceert, komt vanuit de ziel van de organisatie.

Hoe beter je in staat bent om te laten zien wat jou als bedrijf onderscheidt en definieert, des te aantrekkelijker je bent voor bestaande en nieuwe medewerkers. En dat geeft op zijn beurt concurrentievoordeel. 

Een sterk employer brand vraagt tijd en geduld

Wil jij een sterk employer brand creëren, dan vraagt dit tijd en geduld. Uiteraard zijn er al enkele ‘gemakkelijkere’ aspecten die je kunt implementeren. Volgens het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek zijn dit de top 10 pullfactoren om van werkgever te wisselen:

Primaire voorwaarden domineren nog steeds de verlanglijstjes van de meeste mensen. Maar waarmee je echt het verschil kan maken, zijn de emotionele kenmerken van de organisatie. Wanneer je goed in kaart hebt waarom mensen binnen jouw organisatie werken, zet je dat op een voetstuk om ook nieuw personeel aan te trekken dat bij de organisatie past.

  • Goed salaris
  • Vast contract
  • Werksfeer / -cultuur
  • Inhoud van het werk
  • Acceptabele reistijd
  • Uitdaging van het werk
  • Zelfstandigheid in de functie
  • Goede secundaire arbeidsvoorwaarden
  • Afwisseling van het werk
  • Acceptabele werkdruk

Een groot nadeel van employer branding, is dat het veel tijd kost. Maar ondanks dat het veel tijd en geduld kost, brengt het op lange termijn natuurlijk wel een aantal voordelen met zich mee, namelijk:

  1. Een sterk employer brand verlaagt gemiddeld de ‘cost per hire’ met 43%
  2. 69% van de actief werkzoekenden geeft aan, bij voorkeur te solliciteren bij een organisatie die actief het werkgeversmerk uitdraagt
  3. Bij het voeren van een authentiek employer brand groeit de aanbeveling factor met ruim 22%
  4. Een sterk employer brand verhoogt de betrokkenheid van huidige medewerkers en vermindert het personeelsverloop tot 28%
Impact van employer branding

Wil jij ook voor je organisatie een sterk werkgeversmerk creëren, maar weet je niet hoe je het moet aanpakken? Wij van de The Hunters Club helpen wij jou daar graag mee. Samen met jou brengen we de employer value proposition in kaart. Vanuit daar bepalen wij een strategie en zetten wij deze voor jou uit om zo tot een sterk werkgeversmerk te komen!

Lees hier meer over ‘Wat is een employer value proposition?’

Auteur: Joy