Een goede employer value proposition (EVP) is onmisbaar voor een succesvol employer brand. Je laat als werkgever zien welke meerwaarde jij je (toekomstige) medewerkers biedt als ze voor jou kiezen – en niet voor een ander. En dat kan in deze tijd van schaarse op de arbeidsmarkt hét verschil maken. Je EVP is een uitgangspunt voor je arbeidsmarktcommunicatie.
De employer value proposition (EVP) – ofwel de waardepropositie voor medewerkers – is de waarde die je als organisatie biedt aan medewerkers in ruil voor de waarde die zij inbrengen bij de organisatie. Het zijn de voordelen en beloningen die je medewerkers krijgen in ruil voor hun inzet, vaardigheden en capaciteiten. Zie dit als ‘de belofte’ die je doet naar je huidige én toekomstige medewerkers. Jouw EVP moet uiteindelijk antwoord kunnen geven op de vraag: “Past deze werkgever bij mij en ga ik hier mijn werk dromen realiseren?”
Op basis hiervan positioneer je jouw organisatie als werkgever in de markt. Je toont de waarde die je te bieden hebt en laat zien hoe je je onderscheidt van de rest. Heel belangrijk, hiermee spreek je toekomstige werknemers aan én zorg je dat je je huidige talent behoudt. Verwar je EVP niet met het corporate brand, het gaat hier echt om jouw organisatie als werkgever.
Een goede EVP moet voldoen aan een aantal eisen, anders bereik je het beoogde effect er niet mee. Dit zijn: waar, houdbaar, aantrekkelijk, onderscheidend en geloofwaardig. Check je EVP daarom altijd nog even bij je huidige werknemers en laat het vervolgens in al je arbeidsmarktcommunicatie – van vacatureteksten tot job marketing campagnes – terugkomen.
Maar wat heb je nu eigenlijk aan een goed geformuleerde EVP? Een organisatie profiteert van een goed geformuleerde EVP, omdat het talent aantrekt en binnenhoudt. Het kan helpen om gefrustreerd personeel opnieuw te betrekken en het verlaagt het aantal vroegtijdige vertrekken. Organisaties met een sterke employer value proposition behouden vaker getalenteerd personeel. Je zou zelfs kunnen zeggen dat de EVP het belangrijkste onderdeel is van het recruitmentproces, want het vertelt de kandidaat waarom ze op een baan bij deze ene organisatie moeten solliciteren en wat hen dat oplevert. Uit onderzoek is gebleken dat organisaties die voldoen aan hun EVP hun personeelsverloop verlagen met maar liefst 69%.
Een EVP bestaat uit de volgende onderdelen:
Wil je aan de slag met employer branding of recruitment marketing, dan kun je dus eigenlijk niet zonder een EVP. Het is jouw unieke belofte richting de arbeidsmarkt. Een goede en complete EVP is een mix van identiteit & imago, realiteit en ambitie.