010 318 1302
info@thehuntersclub.nl

Wat is recruitment marketing?

The Hunters Club > Blogs > Wat is recruitment marketing?

Wat is recruitment marketing?

Dat recruitment steeds meer marketing wordt, is een feit. Verleiden is het nieuwe werven. Zeker in een krappe arbeidsmarkt wil een kandidaat meer van je zien voordat hij of zij bij jou komt praten over een job. Hoe krijg je nou deze buzz rondom jouw openstaande vacatures? En waarom is recruitment marketing noodzakelijk? Lees verder.

Dat is eigenlijk vrij simpel: de ‘waarom’ vraag wordt steeds relevanter in het wervingsproces. De waarde die jouw organisatie heeft voor een werknemer om voor jou te werken profileert zich in recruitment marketing. Het lijkt op veel vlakken op corporate marketing: het soort marketing waar je als consument mee te maken krijgt.

Recruitment marketing is een specialisatie binnen de marketing en omvat alle strategieën en tactieken die je inzet om je als werkgever te promoten, zodat je talent vindt, aantrekt, betrekt en uiteindelijk overtuigt om te solliciteren. De waarde die jouw organisatie heeft voor een werknemer om voor jou te werken, is wat je hierbij inzet.

Recruitment marketing als aanvulling

Recruitment marketing betreft dus de fase die voorafgaat aan het daadwerkelijke sollicitatieproces. Dit is namelijk de fase waarin je wilt dat de kandidaat awareness ontwikkelen over de organisatie en overwegen om te solliciteren. Daarom wordt hier vaak de employer value proposition (EVP) gecommuniceerd. De EVP weergeeft wat de toegevoegde waarde is voor een kandidaat om bij deze organisatie te werken. 

Lees hier meer over ‘Wat is een employer value proposition?

De rol van recruitment marketing stopt wanneer de kandidaat solliciteert. Vanaf dan ga je als recruiter aan de slag met de rest van het recruitmentproces. Recruitment marketing is daarom geen vervanger voor ‘normaal’ recruitment, maar juist een aanvulling. Recruitment marketing wordt namelijk vaak ingezet om te bouwen aan het werkgeversimago en de zichtbaarheid van de organisatie en niet om een specifieke vacature te vervullen. 

Recruitment marketing helpt bij het verwezenlijken van de volgende doelstellingen:

  • Het opbouwen en behouden van het employer brand
  • Het vergroten van de awareness voor vacatures
  • Het opbouwen en onderhouden van de candidate experience
  • Het bijhouden van alle inspanningen rondom talent acquisitie 

Verschil in meetbaarheid

Recruitment marketing en employer branding zijn twee begrippen wat heel veel op elkaar lijken. Beide zijn er namelijk op gericht om het imago van de organisatie te versterken. Omdat er zoveel overeenkomsten zijn, zien sommigen employer branding als een onderdeel van recruitment marketing. Het verschil zit hem echter in de meetbaarheid. De resultaten van recruitment marketing zijn meetbaar aangezien je kan zien hoeveel mensen je bereikt en wat de conversie is van je marketingactiviteiten bij sollicitanten. Bij employer branding draait het voornamelijk om de indruk die iemand van de organisatie heeft. Dit is moeilijk te meten of in cijfers uit te drukken. Daarnaast is een groot verschil namelijk dat je met recruitment marketing vooral nieuw talent kan aantrekken, terwijl employer branding je kan helpen met het behouden en betrekken van je huidige medewerkers.

Inspelen op de latente werkzoekende

Met het inzetten van een goede recruitment marketing campagne rondom je vacatures, speel je ook in op de latent werkzoekende. De latent werkzoekende doelgroep is in Nederland zo’n 70%. Zo’n 70% van de arbeidsmarkt staat open voor een nieuwe baan. Echter alleen als deze baan voldoet aan bepaalde factoren die zij belangrijk vinden (vaak werkplezier, verantwoordelijkheid, inhoud van het werk, reistijd of arbeidsvoorwaarden). Door recruitment marketing in te zetten kun je jouw eigen unieke boodschap delen met alleen de mensen die interessant zijn voor jouw organisatie. Je kunt je voorstellen dat wanneer je 70% aanspreekt met een betere boodschap, de markt ineens een stuk minder schaars voor je is. 

In de onderstaande afbeelding zie je het verschil tussen de actief werkzoekende pool, waar 95% van de werkgevers personeel zoeken en de latent werkzoekende pool, waar je met een goede boodschap mensen kan vinden die echt bij jouw organisatie passen.

Recruitment marketing bereikt een grotere (potentiële) groep kandidaten.

Auteur: Joy